onsdag den 15. april 2009

Projektbeskrivelse

Projektbeskrivelse.

Gennemførsel af feltarbejde:
I dette tværkulturelleprojekt, har vi valgt at belyse den pædagogiske praksis i 2 kulturer, som er Danmark og Spanien. Målgruppen er 3-6 år børn i en dagsinstituion ( førskole).

Forskningsspørgsmål:
Hvilke forskelle er der mellem den pædagogiske praksis i Spanien og i Danmark i målgruppen 3-6 år, med fokus på det æstetiske udtryk - herunder benyttelse af tegneredskaber?.

Sammenligning:
Vi har valgt, at vi vil rejse til Spanien og foretage feltarbejde. Vi vil gerne opleve en anderledes kultur, så vi synes det vil kunne være interessant at undersøge hvordan forholdene er i Spanien.I Spanien bruger man ordet guardería for både vuggestue og børnehave. Men oftest vil en spansk guardería svare til en dansk vuggestue, da de fleste spanske børn starter i skolen, når de er 3 år. Der findes dog også guarderías, hvor børnene kan blive, indtil de er 5 år. Men det praktiske ved dette system er, at ”pasningen” i skoleregi er gratis, for selv om det hedder sig, at børnene starter i skole, er leg, frem for indlæring, hovedbeskæftigelsen i de første år. Spanske børnehaver/vuggestuer er enten private institutioner, halvt offentlige (concertadas), som forældrene kan få tilskud til, eller de er offentlige institutioner (públicas), som forældrene betaler et mindre beløb for hver måned. De fleste guarderías tager børn ind fra fire måneders alderen.
Vores feltarbejde forudsætter, at vi er deltagende. Her skal vi igangsætte, observere og reflektere. Samt udforske den pædagogiske profession.
Der bliver også sat fokus på de sociologiske og filosofiske vinkler, såsom livs-, menneske- og samfundssyn, som inddrages i vores undersøgelse. Herunder skal vi lave en komparativ analyse, hvos vi skal samligne pædagogisk praksis i kulturer.
Som en del af vores projekt er de centrale fagkerner vigtige at få inddraget:
- Inklusion og ekslusion ( PÆD )
- Menneskets levevilkår, livsformer og identitet, herunder etnicitet, generation, køn, m.v. (PÆD)
- Samspil mellem individ, gruppe og samfund og dets betydning for opvækst – og livsvilkår (IIS)
- Samarbejdsrelationer, interaktioner, konflikter, vold, sociale strukturer , mønstre samt udviklingsmuligheder set ud fra individuelle, institutionelle og samfundsmæssige perspektiver (IIS)
- Sproglig udvikling, herunder sprogets funktion, indhold og form samt tosprogethed, andet sprogtilegnelse og børn. (DKK)
- Forstillinger og normer af etisk, æstetiske og antropologiske samt kulturelle processer, kulturmøder og kulturel mangfoldighed. (DKK)
- Oplevelser og læreprocesser med natur og friluftsliv samt billede og formskabende arbejde (VNT)
-
Inddragelsen af vores linjefag, er også en vigtig del af vors undersøgelse. Her skal vi indrage faget, værksted. Da værkstedetfaget rummer mange ting, har vi valgt at begrænse det, så vores fokus bliver rettet mod tegneredskaber ( papir og farver ). Begrundelsen for dette valg, er at det er naturligt, at i alle danske dagtilbud for børn 3- 6 års alderen, har disse tegneredskaber til rådighed, så vi vil også undersøge, om det samme er gældende i Spanien.
I vores undersøgelse har vi valgt at inddrage et kvalitativtinterview både herhjemme i Danmark, men også Spanien.
Det fortagende interview herhjemme skal indhold noget om den pædaoggiske læreplan, hvordan der arbejdes med temaet ” Kulturelle udtryksformer og værdier”. Ligegledes vil vi undersøge om , der i Spanien stilles krav til arbejdet med ”Kulturelle udtryksformer og værdier”

I vurderingen af projektbeskrivelsen vil vi også inddrage os selv. Hvor vi vil reflektere over hvad vi har lært som pædagoger, og hvilker roller vi har haft, og hvad vores oplevelse har været med dette.

Metode beskrivelse:
Tidsplan over forløbet:
Uge 17 : Forberede interview og evt.matriale til Spanien Uge 18+19: Er vi i Spanien. Vi regner med at komme ud i institutionen d. 27/4 – 09.
Her regner vi med at bruge de 2 første dage på at observere og se lidt omkring i institutionen, hvor de efterfølgende dage vil lave en aktivitet, via. Anvendelse af tegneredskaber og tilsidst lave et interview med en pædagog- Uge 19: Vil vi samle vores informationer fra Spanien, og begynde på opgaveskrivningen.
Uge 20: Vil vi gerne til vejlednin først på ugen. Vi skal også ud og besøge Glentevejens Børnehave i Randers.
Uge 21: Opgaveskrivning + forberede markedsdag.
Uge 22 : Forberede markedsdag – Afholdelse af markedsdag d. 28/ 5 -09.


Aktivitet i Spanien:
I den spanske institution har vi valgt at lave en aktivitet, som selvføgelig skal indgolde værksted.
Vi har derfor valgt at benytte os af tegneredskaber, som også skal være en del af aktiviteten.


Undersøgelse i Spanien:
Der en masse ting som vi vil undersøge, og dette har vi gjort ved at stillespørgsmål, og besvare hvordan vi vil løse det:
- Hvordan arbejdes der med værkstedsfag ?
Under dette spørgsmål vil vi gerne vide om børnene arbejder med at udtrykke sig, og iså faldt hvordan de gør det. Her tænker vi også på om børnene får lov til at male ude i naturen, eller har lov til kropsmalling. Her vil vi anvende observation af pædagogen og børnene, samt inddrage dette spørgsmål i vores interview.
- Værksteds faciliteter :
Under dette vil vi gerne vide, hvordan ser det ud i rummet/institutionen?. Har de et bestemt lokale de sidder i og bruger/ har adgang til tegneredeskaber?. Dette kan vi undersøge ved at være observerende.
- De voksnes syn på børn der bruger tegneredskaber?
Under dette spørgsmål vil vi undersøge, hvordan de voksne ser på børnenes tegninger. Skal de afbillede noget, som skal ligne det eller er det iorden at børnene bruger deres egen fantasi ?. Dette vil vi udnersøge via. Observation, men også selv være deltagende via. vores aktivitet. Hvor vi holde øje emd pædagogernes reaktion på børnenes tegninger.
- Får børnene samme opgave, eller kan de lave noget alene?
Her vil vi få mulighed for at inddrage det tema vi arbejder med i øjeblikket “Individ, fællesskab og forskellighed“, og samligne det. Og se hvor meget, børnenes indflydelse spiller ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar